ナザール・ボンジュウ Nazar boncuğu

メディア・インスタレーション | media-installation

2024

本作はパブリックな場における見ること・見られることの関係性を、錯視を用いたインスタレーションによって示す。目のクローズアップが表示された、裸眼立体視ディスプレイを8台、監視カメラを彷彿とさせるように設置する。錯視によって、鑑賞者はどの目からも見られているように錯覚する。この錯視はホロウマスク錯視という、立体の凹凸関係を逆にすることで発生する錯視で、眼球の部分を裸眼立体視ディスプレイ上で凹ませることで発生させている。
インターネットやSNSが発達したことで、人々のプライベートな空間はどんどん狭まっている。SNSに投稿した内容は基本的にパブリックであるし、投稿を見たり検索することもそのデータを企業に取得されているという意味でもはやプライベートな行動とは感じづらい。昨今ではAIによる監視技術も発達しているが、AIは人間の行動からモデルを学習する。パンデミックにおいて経験したような、時に過剰な抑制を人々にもたらす目を、AIも身につけてしまうのだろうか。
本作のタイトル《ナザール・ボンジュウ》は青い目玉を模したお守りのことで、邪視から身を守ってくれるとされる。このお守りと邪視とは、英語ではどちらも"evil eye"と訳される。邪視か、それとも邪視から守ってくれる存在か。パブリックな場における監視の目も、そんな両義性を持っているように思える。
This work demonstrates the relationship between seeing and being seen in public spaces through an installation using optical illusions. Eight autostereoscopic displays, showing close-ups of eyes and resembling surveillance cameras, are installed. The illusion makes viewers feel as if they are being watched by every eye. This effect is achieved using the hollow-mask illusion, a type of illusion that reverses the perception of convex and concave shapes, created here by recessing the eye parts on the autostereoscopic displays.
With the development of the internet and social networks, people's private spaces are increasingly shrinking. Content posted on social networks is essentially public, and viewing or searching posts is no longer considered a private action, as the data is collected by companies. Nowadays, surveillance technology using AI has advanced, but AI learns models from human behavior. Will AI adopt the kind of excessive restraint on people, as experienced during the pandemic?
The title of this work, "Nazar Boncugu," refers to an amulet that resembles a blue eye and is believed to protect from the evil eye. In English, both the amulet and the evil eye are translated as "evil eye." Is it an evil eye or a protector from it? The watchful eyes in public spaces seem to possess this ambiguity.